Noah’s Ark “He Said, She Said”: Hoax Confession Now Denied

This keeps getting better — or worse for those of us who wonder why these Christians can’t just “let their ‘Yes’ mean ‘Yes’ and their “No’ mean ‘No’ (to quote James 5:12).  Now we learn that those who (supposedly?) made the confession to the hoax really didn’t. Here’s the first paragraph from this link:

The Hong-Kong based organization Noah’s Ark Ministries International (NAMI) announced in April that they had discovered Noah’s Ark.  Their press release included brief video clips showing wooden beams of the alleged ark.  Yet many noted major problems with their purported discovery.  These suspicions appeared to be confirmed with the release two weeks ago of a letter written by two Turkish brothers who confessed to constructing “the ark” for what they thought was a movie set.

Oh, what tangled webs we weave …

Noah’s Ark Researcher Admits Ark Discovery This Past Year was a Fraud

For readers of this blog, this is no surprise. I’ve blogged the hoax several times, including correspondence from Randall Price, the ark researcher interviewed in this article who confirms (again) that the Chinese team’s “find” was a hoax.

But some readers just couldn’t (or wouldn’t) believe it from me. Here you go. Another hoax in the name of defending the Bible – a very poor testimony, indeed.  This chicanery just isn’t necessary, but it ain’t going away, I can assure you.

Noah’s Ark PaleoBabble Update

This is a sad post for me.  Read on and you’ll know why.

Fox News reported today about a joint Turkish-Chinese expedition that claims to have found Naoh’s ark on Mount Ararat.  Part of their proof is the picture below, which purports to have been taken inside the ark. Allegedly, the wooden beams carbon-date to 4,800 years old. Would that be cool or what?

Now the sad part. I also got an email today from one of Randall Price’s students. The email contains a message from Dr. Price about this expedition. (Dr. Price, as some of you may recall, has been doing a lot of searching for the ark lately.) Here is an excerpt from his message:

I was the archaeologist with the Chinese expedition in the summer of 2008 and was given photos of what they now are reporting to be the inside of the Ark. I and my partners invested $100,000 in this expedition (described below) which they have retained, despite their promise and our requests to return it, since it was not used for the expedition. The information given below is my opinion based on what I have seen and heard (from others who claim to have been eyewitnesses or know the exact details).

To make a long story short: this is all reported to be a fake. The photos were reputed to have been taken off site near the Black Sea, but the film footage the Chinese now have was shot on location on Mt. Ararat. In the late summer of 2008 ten Kurdish workers hired by Parasut, the guide used by the Chinese, are said to have planted large wood beams taken from an old structure in the Black Sea area (where the photos were originally taken) at the Mt. Ararat site. In the winter of 2008 a Chinese climber taken by Parasut’s men to the site saw the wood, but couldn’t get inside because of the severe weather conditions. During the summer of 2009 more wood was planted inside a cave at the site. The Chinese team went in the late summer of 2009 (I was there at the time and knew about the hoax) and was shown the cave with the wood and made their film. As I said, I have the photos of the inside of the so-called Ark (that show cobwebs in the corners of rafters – something just not possible in these conditions) and our Kurdish partner in Dogubabyazit (the village at the foot of Mt. Ararat) has all of the facts about the location, the men who planted the wood, and even the truck that transported it.

In short, Randall was duped. I feel bad about it because I know him. He’s a good guy with real degrees (so please don’t equate him with charlatans like Ron Wyatt). Yeah, he should have known better. But at least he’s being honest here.